۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۳۱

مروری بر معرفی هنرمندان تراز انقلاب؛

نقش هنر انقلاب احیاگری در جامعه است/ هنرمند انقلابی گلایه نمی‌کند

نقش هنر انقلاب احیاگری در جامعه است/ هنرمند انقلابی گلایه نمی‌کند

اراک- کارگردان و تهیه کننده سال هنر انقلاب در استان مرکزی گفت: هنر انقلاب تلاش می کند نگرش انسان عصر کنونی جامعه را با آرمان‌های انقلاب سال ۵۷ بیدار، احیا و تقویت کند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- محمدرضا حاج محمد حسینی چهره برتر سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب، متولد سال ۶۹ از اراک، تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان فیلم‌های مستند و داستانی است که ورود به حوزه فیلمسازی را نشأت گرفته از علاقه اواخر دوران نوجوانی و ابتدای جوانی دانست و گفت: قدرت تأثیرگذاری حوزه فیلم به‌گونه‌ای است که هر علاقه‌مندی را به سمت خود جذب می‌کند.

وی افزود: تاکنون کارگردانی و تهیه کنندگی ۳۰ فیلم را داشتم که از جمله آنها نان گزیده‌ها ۱، نان گزیده‌ها ۲، مریم بانو، بی مبالات، برزخ، پلی که نیست، از اراک تا تل آویو، هویت اراک، کلید لبخند، آتش در اختیار، گوشه کنار و حفره است.

این کارگردان و فیلم ساز برتر سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اراکی به دغدغه‌های دوران نوجوانی و جوانی اشاره و تصریح کرد: از همان دوران بر این باور بودم که حوزه فیلم و فیلم‌سازی می‌تواند ابزاری مناسب برای نمایش و انتقال دغدغه‌ها باشد که از این رو با عزمی راسخ در این میدان حاضر و فیلم و سینما را انتخاب کردم.

حاج محمدحسینی اضافه کرد: تمام تلاش خود را در این عرصه با صرف هزینه‌های متعدد از جمله وقت، جوانی و پرهیز از تفریح کردم تا به مرحله‌ای برسم که تأثیرگذار باشم و برای موفقیت در این مسیر بسیار تلاش کرده و از هیچ اقدامی کوتاهی و غفلت نکردم تا در این رشته رشد کنم.

وی در تشریح وجه تمایز هنر انقلاب با سایر هنرها گفت: تفاوت شاخص این است که هنر اسلامی، هنری خنثی و بی‌تفاوت نیست، هنر اسلامی متعالی است و معنای متعالی کردن جامعه را با خود به همراه دارد.

وی در تکمیل توضیحات خود گفت: با این تعاریف به طور حتم هنر انقلاب و انقلابی باید متعالی باشد و باید اذعان کرد که هنر انقلاب در چارچوب آرمان‌های انقلابی که در سال ۵۷ شکل گرفته تلاش می‌کند انسان امروز را در رابطه با آرمان‌های انقلاب سال ۵۷ بیدار، احیا و تقویت کند و در هنر انقلاب، روح آرمان‌های انقلاب ۵۷ جریان داشته و ملموس است.

این کارگردان فیلم‌های مستند ادامه داد: توجه به هنر انقلاب باعث می‌شود تا جوانان و نوجوانان که سال ۵۷ نبودند نسبت به این رویداد مهم اشراف پیدا کنند.

حاج محمد حسینی گفت: برخی از این آرمان‌ها و ارزش‌ها نیاز به روشنگری و تجزیه و تحلیل دارد و هنرمند وظیفه دارد این آرمان‌ها را به واسطه هنر خود و نگاهی که به این آرمان‌ها دارد بیان کند، حتی اگر مشکلی دارد هنر انقلابی تلاش می‌کند تا مشکلات اجتماعی و جامعه با نگاه انقلابی برطرف شود.

به گفته وی هنرمند انقلابی با هنر خود در جامعه گلایه نمی‌کند، هنرمند انقلابی پویا بوده و هنرش منفعل نیست و با هنر خود در مسیر رفع مشکلات جامعه گام برداشته و راهکار ارائه می‌دهد.

نقش هنر انقلاب بیداری و احیاگری است/ تلاش برای تعالی جامعه

حاج محمدحسینی در پاسخ به این پرسش که چگونه سوژه‌های خود را انتخاب می‌کنید گفت: بنده هر سوژه‌ای را انتخاب نمی‌کنم و حتی اگر موضوعی برای ارائه کار پیشنهاد شود کارهایی را انتخاب می‌کنم که دغدغه خودم نیز باشد.

وی افزود: وقت خود را صرف مسائلی می‌کنم که بتوانم در حل مشکل مردم نقش آفرین باشم یا مسأله اولویت داری باشد که پرداختن به آن در حال یا آینده روند پیشرفت نظام جمهوری اسلامی اثرگذار باشد.

وی مسائل مربوط به نظام و مردم را از جمله برنامه‌های اولویت دار خود دانست و ادامه داد: تمام تلاش خود را به کار می‌گیرم تا از فرصتی که در اختیار دارم برای پیشرفت کشورم و برطرف شدن مشکلات آنان استفاده کنم.

این کارگردان فیلم‌های مستند و داستانی گفت: مشکلات در حوزه هنر در رشته‌های مختلف همیشه بوده و هست و توقف کردن و راکد ماندن برای هنرمندان انقلابی نه‌تنها کراهت دارد، بلکه حرام است چرا که بر این باورم که هنرمند انقلابی باید حرکت کند حتی اگر کفش‌هایش نامناسب و پاره یا هوا بسیار گرم و سرد باشد.

حاج محمد حسینی با بیان اینکه برای هنرمند انقلابی هیچگاه شرایط ایده‌آل وجود ندارد، گفت: بر اساس گفته شهید تهرانی مقدم، انسان‌های ضعیف هستند که همیشه در حد امکانات و توانایی تلاش می‌کنند و بنده این سخن گرانسنگ شهید تهرانی مقدم را فراموش نخواهم کرد و همیشه آن را سرلوحه قرار داده‌ام چرا که معتقدم هنرمند انقلابی علاوه بر اینکه باید در حوزه هنر قوی باشد می‌طلبد بخشی از توان خود را بگذارد و با مشکلات مبارزه کرده و راهکارهایی را در این راستا ارائه دهد.

کد خبر 6132479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha